Hoe funda jou helpt om online goed vindbaar te zijn

- 3 minuten leestijd

Dit is waarom objecten op funda hoog scoren in zoekmachines

Veel funda-bezoekers komen via een zoekopdracht in Google op funda terecht. Ze tikken bijvoorbeeld ‘Huis te koop Utrecht Leidsche Rijn’ in. In dat geval is het bovenste zoekresultaat een pagina van funda met een overzicht van te koop staande huizen in Utrecht Leidsche Rijn. Hoe zorgen we voor die hoge ranking?

Hans Huter, Product Manager bij funda, zorgt er samen met zijn collega’s voor dat jouw objecten op funda goed gevonden worden via zoekmachines. ‘In Nederland gebruiken we voornamelijk de zoekmachine Google,’ vertelt hij. ‘Zelfs als we het adres van een website kennen, bijvoorbeeld funda.nl, gebruiken we toch vaak Google om sneller te vinden wat we zoeken. We kunnen dat zien aan de zogenoemde branded searches. Dat zijn zoekopdrachten waarin specifiek de naam van een bedrijf of product staat. In het geval van funda is dat bijvoorbeeld ‘funda huizen Amsterdam’.’

<i>Product Manager Hans Huter van funda</i>

Product Manager Hans Huter van funda

Relevante zoekwoorden

Om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen, stopt funda veel tijd en energie in het optimaliseren van funda.nl voor zoekmachines, ook wel SEO of zoekmachineoptimalisatie genoemd.

Lees ook: 'Hoe SEO je helpt om beter vindbaar te worden'

Hans: ‘We verwerken bijvoorbeeld relevante zoekwoorden in onze teksten. Als mensen op Google zoeken op ‘appartement kopen Amsterdam’ en wij zetten die woorden gericht op een pagina die daarover gaat, is de kans groter dat die pagina hoog in de zoekresultatenlijst komt te staan.’

Nieuwe objecten op funda snel ontdekt

Google ontdekt het snel wanneer jouw nieuwe objecten online staan op funda. ‘Daar zorgen we aan de achterkant van de website voor,’ zegt Hans. ‘Daarnaast voegen we aan alle objectpagina’s standaard een goed opgebouwde titel en paginabeschrijving toe, ook wel de meta data genoemd. Daardoor begrijpt Google wat er inhoudelijk op de pagina staat en wordt deze correct in de zoekresultaten getoond.’

Funda.nl sterk domein

‘Wat ook meehelpt voor de hoge ranking van funda is dat Google funda.nl als een sterk domein ziet,’ vervolgt Hans. ‘Deze domeinautoriteit komt doordat we al lang bestaan en Google ons als een betrouwbare website met goede informatie ziet. Om deze reden scoren objecten op funda doorgaans beter dan op andere huizenplatforms of op de websites van makelaars. Hoewel je als makelaar zelf ook veel kunt doen met je website om boven aan de resultatenlijst in Google te komen.’

Lees ook: '‘Als makelaar kun je niet om SEO heen’'

Zoekmachine adverteren als aanvulling op SEO

Naast SEO is funda actief met SEA: Search Engine Advertising. Of gewoon op z’n Nederlands: zoekmachine adverteren. ‘Dit is een mooie aanvulling op SEO’, aldus Hans. ‘SEA zijn de betaalde zoekresultaten die je als ‘Gesponsord’ boven aan de zoekresultatenlijst in Google ziet staan. Behalve dat je hiermee altijd bovenaan staat, maak je het voor de zoeker ook makkelijker om de informatie te vinden die ze nodig hebben.'

'Op dit moment loopt er een SEA-campagne om huiseigenaren te interesseren voor Mijn Huis, voor inzicht in het woningaanbod in hun buurt en een waarde-indicatie van hun woning. We verwijzen hier nadrukkelijk naar de makelaar voor meer inzicht in de woningwaarde en advies bij eventuele verkoop. Zo trekken we nog meer geïnteresseerden naar de objecten én de makelaars op onze website.’

Funda
Hoger in Google met deze 7 tips

Deze simpele trucs maken je teksten beter vindbaar voor zoekmachines.

Lees meer