Beter scoren in Google: tips en trucs van een expert

4 minuten leestijd

‘Ook als klein kantoor kun je online goed presteren’

Hoe goed je online vindbaar bent, heb je als makelaarskantoor voor een groot deel zelf in de hand. Online marketingbureau ODIV onderzocht de online vindbaarheid van makelaars in de regio Utrecht en zag een aantal opvallende dingen die ook voor andere makelaars interessant zijn. Marketeer Willem Wattez licht toe en heeft een aantal tips.

Het onderzoek van ODIV heeft een top 100 opgeleverd van makelaars in de regio Utrecht die het beste scoren in Google, onder andere met de zoekterm ‘makelaar + [plaats in regio Utrecht]’. Hetzelfde onderzoek deed ODIV ook al eens in 2020.

Er zitten grote verschillen tussen de top 100’s uit de twee verschillende jaren. ‘Het makelaarskantoor dat in 2020 op plek 96 stond, staat dit jaar op nummer 1’, vertelt Wattez. ‘En op nummer 3 staat nu een kantoor dat in 2020 niet eens in de top 100 voorkwam. Twee enorme stijgers dus. Maar ook grote dalers, zoals het kantoor dat in 2020 op 1 stond. Dat staat nu op 38.’

Ook kleine kantoren scoren goed

Om meteen een misverstand uit de weg te helpen: het zijn niet alleen grote kantoren met meerdere vestigingen die hoog scoren.

Wattez: ‘Er is zeker verband tussen de grootte van een kantoor en de online vindbaarheid. Dat is ook logisch, want een groter kantoor heeft meer capaciteit om daar tijd en energie in te stoppen. Maar als je het slim speelt, kun je als klein kantoor ook online heel goed presteren. In de top 100 staan heel wat kleine kantoren, zoals de nummer 1 van 2020 en de nummer 4 van 2024.’

Kwalitatieve content is de sleutel

Waarom sommige kantoren opvallend gestegen of gedaald zijn in de top 100, is moeilijk te zeggen. Wattez kan niet in de systemen van makelaarskantoren kijken en weet ook niet of er bijvoorbeeld iets specifieks is gebeurd wat hieraan heeft bijgedragen.

Wel kan Wattez in algemene zin verklaren waarom sommige makelaarskantoren zo goed online vindbaar zijn: ‘Kwalitatieve content. Dat betekent dat de inhoud van hun website heel goed aansluit bij waar mensen online naar zoeken.’

Wattez legt uit dat de tijd van simpelweg wat zoekwoorden verwerken op je website voorbij is: ‘Je moet schrijven over onderwerpen die mensen willen lezen en die de gebruiker verder helpen. Met zoekwoordtools kom je erachter waar mensen veel naar zoeken. Of vraag aan je klanten wat ze belangrijk vinden en waar ze informatie over willen en schrijf daarover, vanuit je expertise. Gebruik relevante afbeeldingen en video’s om je content aantrekkelijker te maken.’

Dalingen in de top 100

Een verklaring voor de flinke dalingen in de top 100 ziet Wattez dan ook in de kwalitatieve content: ‘Wat vier jaar geleden voor deze makelaars goed heeft gewerkt, werkt nu niet meer. Het lijkt er dus op alsof ze niet met de tijd zijn meegegaan in hun contentstrategie en dat de concurrentie beter inspeelt op het zoekgedrag van de gebruiker.’

‘Bovendien zijn er nu veel meer makelaarskantoren dan in 2020’, gaat hij verder. ‘Veel nieuwe kantoren weten zich uitstekend online zichtbaar te maken. Hun content is – in de context van online vindbaarheid – kwalitatief beter dan de concurrenten die zij voorbijstreven.’

‘En kwalitatieve content zorgt ook voor nieuwe verwijzingen vanaf andere sites. Dat beloont Google met een hogere ranking in de zoekresultaten.’

Online vindbaarheid checken

Check tot slot regelmatig je online vindbaarheid. Dat kun je doen door in een incognito browser te zoeken op ‘makelaar + [plaats]’. Wattez: ‘Kijk periodiek waar je staat en of dat met onderstaande tips verbetert.’

‘Daarnaast zijn er nog veel meer zaken die je kunt oppakken. Wil je concrete aanbevelingen ontvangen voor jouw makelaarskantoor? Vraag dan onze gratis vindbaarheidscan aan.’

Vraag vindbaarheidsscan aan

Tips om je online vindbaarheid te verbeteren en te behouden

1. Zorg dat je lokaal (beter) vindbaar wordt

Lokale vindbaarheid is voor een makelaar erg belangrijk. De volgende zaken hebben de meeste impact op je vindbaarheid:

  • Maak op je website voor elke plaats in je werkgebied een pagina aan met ‘makelaar + [plaats]’ en biedt daar relevante informatie voor mensen die overwegen een aankoop- of verkoopmakelaar in te schakelen.

  • Optimaliseer je Google-bedrijfsprofiel en verwerk daar ook weer ‘makelaar + [plaats]’ in.

  • Vraag een vermelding aan op prijsvergelijkingssites zoals trustoo.nl en mijnverkoopmakelaar.nl, want uit het onderzoek blijkt dat steeds meer mensen deze sites gebruiken als oriëntatie bij het kiezen van een makelaar.

  • Er wordt veel gezocht op ‘huizen te koop in [plaats]’, dus optimaliseer je woningpagina’s voor deze zoekterm en maak op die pagina’s verwijzingen naar je dienstenpagina’s. Dat is goed voor je interne linkstructuur (dat vindt Google fijn). Bovendien gebruik je op die manier objecten als leadgenerator voor diensten zoals aankoop- en verkoopmakelaar.

2: Maak kwalitatieve pagina's op je website

Loop al je pagina's na, bekijk hoeveel verkeer ze opleveren, en verwijder pagina's die geen verkeer opleveren of voeg pagina's met geen tot weinig verkeer samen met pagina's die wel genoeg bezoekers hebben. Zo maak je sterke pagina’s. En als je een nieuwe website krijgt, vergeet dan niet verwijzingen (redirects) van oude URL’s naar nieuwe te maken (als je de oude URL’s niet behoudt). Op die manier zorg je ervoor dat je succesvolle pagina’s en het verkeer dat daarop binnenkomt niet verliest.

3. Probeer verwijzingen (backlinks) te verkrijgen vanaf andere websites

Schrijf content die de gebruiker verder helpt - Google noemt dat helpful content - zodat andere websites die oppikken en naar je gaan verwijzen (backlinks). Je kunt ook backlinks krijgen door te netwerken in je omgeving en samenwerkingen aan te gaan met relevante bedrijven zoals interieurzaken, verhuisbedrijven en hoveniers, of door kwalitatieve links in te kopen.