De voordelen van adverteren op maat
- 4 minuten leestijdZichtbaar bij een specifieke doelgroep
Standaardadvertenties op funda maak je eenvoudig zelf via funda desk. Maar wil je jouw boodschap gericht onder de aandacht brengen van een specifieke groep kopers en verkopers, dan is een op maat gemaakte advertentiecampagne een goede keuze. Digital Media Consultant Sef van Vlijmen legt uit wat de voordelen en mogelijkheden zijn.
Stel, je bent als makelaar voornamelijk gericht op Amsterdam-Zuid en je wil jouw kantoor promoten door middel van een advertentie op funda. Voor een optimaal resultaat is het belangrijk dat jouw advertentie een zo gericht mogelijke doelgroep bereikt. Bij standaardadvertenties als MakelaarAd en Podiumplaats, die je zelf maakt via funda desk, kan je een plaats naar keuze instellen, maar daarmee bereik je álle kopers en verkopers in Amsterdam.
Lees ook: 'Geef je kantoor een verleidelijk podium'Wanneer kiezen voor adverteren op maat?
‘Als jij de lokale specialist in Amsterdam-Zuid bent, dan is jouw advertentie niet relevant voor verkopers in Amsterdam-Noord,’ stelt accountmanager Sef van Vlijmen. In zo’n situatie is adverteren op maat een slimmere keuze. Je bereikt daarmee een relevante doelgroep én je hebt minder concurrentie van andere makelaars die hier adverteren. Zo komt jouw advertentie vaker in beeld, bij de doelgroep die in dit gebied op zoek is naar een expert.’
‘Je kan niet alleen een specifieke doelgroep kiezen, maar ook de afbeelding en tekst bij je advertentie’
Een op maat gemaakte advertentiecampagne biedt meer mogelijkheden om nieuwe klanten te vinden dan een gestandaardiseerde advertentie, legt Sef uit. ‘Bijvoorbeeld als je onder de aandacht wil komen bij consumenten die in het hogere segment zoeken. Of als je een specifieke actie wilt promoten. Naast een specifieke doelgroep kan je namelijk ook kiezen wat voor afbeelding en tekst je bij jouw advertentie plaatst. Bij gestandaardiseerde advertenties zijn die mogelijkheden veel beperkter.’
Advertentie in de vorm van een objectplaatsing
Een van de opties waarvoor je kan kiezen bij adverteren op maat is een advertentie die qua vorm lijkt op een plaatsing van een object. Deze advertentie bestaat uit beeldmateriaal, een door jou gekozen tekst en jouw logo, zie het voorbeeld hieronder.
Funda helpt je hierbij met advies over hoe jij jouw doelgroep het best bereikt of over de keuze van het beste beeldmateriaal. Sef geeft een paar voorbeelden. ‘Teamfoto’s werken altijd beter dan een bedrijfslogo, mensen willen zien met wie ze zaken doen.’ Ook afbeeldingen van het soort vastgoed dat je verkoopt, doen het goed. ‘Dan zien consumenten direct of dit bij hun eigen stijl past.’ Een bijkomend voordeel is dat funda deze advertentievorm ook volledig voor je opmaakt.
Opvallen met bewegend beeld
Een andere optie waarvoor je kan kiezen, is een bewegende banner op maat. Dit is een brede, langgerekte advertentie tussen de objecten in de zoekresultatenlijst waar zoekers op kunnen klikken. Deze moet je wel zelf opmaken, dus daar heb je misschien een vormgever voor nodig.
Kies de vorm die past bij jouw doel
Beide advertentievormen staan op de vierde plaats in de resultatenlijst, dus wanneer kies je welk type advertentie? Volgens Sef ligt dat vooral aan het doel van de campagne. ‘Met een bewegende banner val je gegarandeerd op. Dus als je enkel wil werken aan je naamsbekendheid, dan is zo’n soort banner een goed idee, want die advertentie trekt de aandacht.’
Er wordt echter vaker geklikt op de eerstgenoemde advertentievorm, omdat deze meer lijkt op een reguliere plaatsing en dus minder aanvoelt als advertentie. Sef: ‘Wil je mensen naar jouw website trekken of meer informatie aan laten vragen, dan is dit type advertentie geschikter.’
Specifieke doelgroep
Na de lancering analyseert funda samen met jou de resultaten van de campagne. Sef: ‘Loopt de advertentie minder goed dan verwacht, dan helpen we om 'm beter te maken. We kunnen advertenties met verschillende foto’s of teksten tegelijkertijd testen, zodat we zien wat het best werkt.’
Funda heeft als grootste huizenwebsite van Nederland een streepje voor op andere advertentiekanalen. ‘Op Facebook kun je advertenties weliswaar ook aan een specifieke doelgroep laten zien, maar op funda valt jouw advertentie gegarandeerd op bij huizenzoekers en potentiële verkopers. 'Mensen kijken tussen de zoekresultaten, dus zullen altijd met hun ogen langs jouw advertentie komen. Daarbij is funda één van de grootste websites van Nederland, met tientallen miljoenen bezoeken per maand. Hoe groot wil je je bereik hebben?’
Trek potentiële klanten aan met een Maatwerkcampagne Kantoor
Zet jouw kantoor op een unieke manier in de schijnwerpers op funda en genereer nieuwe leads.