Doelgericht en effectief adverteren
Zichtbaar op het juiste moment en de juiste plek: in de regionale krant of toch online?
Adverteren is een belangrijk middel om je makelaarskantoor onder de aandacht te brengen voor potentiële klanten. Waar kun je in deze krappe huizenmarkt het best op inzetten? En hoe zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt?
Als makelaar ben je afhankelijk van hoe de woningmarkt zich ontwikkelt. Het woningaanbod is al geruime tijd zeer laag. De strijd om nieuw aanbod is groot en lastig. Tegelijkertijd zien we dat steeds meer huizenzoekers overwegen een aankoopmakelaar in te schakelen om hun kansen op deze krappe markt te vergroten. Met name dáár liggen nu kansen voor makelaars.
Opvallen met de juiste boodschap
Veel consumenten zouden wel willen kopen of verkopen, maar twijfelen over hun kansen en mogelijkheden. Dat sentiment wordt versterkt door de vele berichten in de media over de oververhitte huizenmarkt. Als makelaar kun je als geen ander duiding geven aan deze berichten en consumenten persoonlijk advies geven over hun situatie.
Daarvoor moet je wel eerst in beeld komen bij deze potentiële klanten. Dat kan offline, met bijvoorbeeld advertenties in de regionale kranten en lokale huis-aan-huisbladen, of met flyers. Daarmee bereik je een groot publiek, alleen weet je nooit hoeveel mensen je advertentie daadwerkelijk zien. Wie de advertentie wel ziet, zul je zelf moeten benaderen om de dialoog te beginnen. Dat is een drempel. Bovendien zijn advertenties in print vaak duur, vanwege de print- en distributiekosten. En wat die investering je oplevert, is moeilijk meetbaar.
De voordelen van online adverteren
Online is dat anders: je kunt gericht adverteren en precies meten wat de advertenties je opleveren. Welke werkte goed en leverde leads op? Op welke werd minder geklikt? Door precies te meten wat de resultaten zijn van je advertenties, kun je ze in de toekomst optimaliseren. Bovendien is online adverteren relatief goedkoop.
Niet alleen de advertentie is belangrijk, de pagina waarop de potentiële klant terechtkomt nadat hij op je advertentie heeft geklikt – de landingspagina – net zozeer. Wat er op je landingspagina gebeurt, kun je precies monitoren in Google Analytics. Op basis van die inzichten kun je je webpagina dan weer optimaliseren. Zo kom je beetje bij beetje steeds dichter bij de ideale advertentie en landingspagina.
Funda maakt het je gemakkelijk
Online adverteren heeft dus veel voordelen, maar waar te beginnen? Daarvoor moet je weten waar de doelgroep die je wil bereiken zich bevindt. Als je weet waar zij op zoeken, kun je via Google ervoor zorgen dat je advertentie bij deze zoekopdrachten in beeld verschijnt. Adverteer je via social media, dan kun je je advertentie gericht onder de aandacht brengen onder mensen uit een specifieke buurt. Dit vereist wel enige handigheid en uiteraard voldoende kennis van je doelgroep.
De makkelijkste manier om een relevant miljoenenpubliek te bereiken, is adverteren op funda. Hier bevinden zich zowel geïnteresseerden in te koop staande woningen, als doorstromers met een latente verkoopintentie en mensen die op zoek zijn naar een makelaar. Je kunt bovendien selecteren (in jargon: segmenteren) op consumenten in een bepaalde regio. Zo kun je heel gericht adverteren.
Breng je kantoor op drie plekken in beeld met Podiumplaats
Daarmee trek je meer bezoekers naar jouw kantoorpagina op funda.
Ook op funda kun je je advertenties monitoren. Je krijgt in funda desk exacte informatie over het aantal vertoningen van de advertentie en het aantal kliks op de advertentie naar de objectpagina of je website. Via de advertenties kun je bovendien de gegevens van leads verzamelen – die je natuurlijk in een handomdraai converteert naar klanten.
Geef je kantoor een verleidelijk podium
Werken aan je naamsbekendheid op funda? Zet je makelaarskantoor in de spotlights in een plaats naar keuze met een Podiumplaats-advertentie.