Waarom je je object boven de resultatenlijst wilt
- 3 minuten leestijdHet belang van snelle vindbaarheid
Consumenten gebruiken internet de hele dag door. Voor het zoeken naar informatie, voor het vinden van een geschikt product, of het huis van hun dromen. Maar consumenten zijn ook druk en doen vaak meerdere dingen tegelijk. Mensen willen dan ook graag snel antwoord op hun zoekvraag.
Elke minuut worden op Google miljoenen zoekopdrachten ingevoerd. Om zo snel mogelijk antwoord te krijgen klikt ruim 37% gelijk op het eerste zoekresultaat. Daarna neemt dit percentage heel gauw af. Slechts 0,78% klikt door naar pagina twee van de zoekresultaten.
Boven de resultatenlijst
De les die je hier als makelaar uit kunt trekken? Direct zichtbaar zijn is essentieel, ook op funda. Een voorbeeld:
In de eerste helft van 2021 werd de eerste pagina van de resultatenlijst op funda zo'n 750 miljoen keer getoond. Pagina twee nog ongeveer 44 miljoen keer, pagina drie nog maar 12 miljoen keer. U ziet: het bereik van een object daalt snel wanneer deze op latere pagina’s van de zoekresultaten staat. Het is daarom zaak dat je object zo hoog mogelijk in de lijst komt. Kwalitatief onderzoek met eyetracking toont aan dat consumenten de bovenste objecten al scannen vóór ze verder filteren en hun zoekresultaten verder inperken.
Extra zichtbaarheid
Consumenten zien zo vaak een object voorbij komen waar ze in eerste instantie misschien niet precies naar op zoek waren, maar die ze toch aanspreekt. Bijvoorbeeld: iemand zoekt een appartement met balkon van maximaal € 400.000 in Utrecht. Na de zoekopdracht op funda komen alle relevante objecten tevoorschijn in de resultatenlijst. Omdat op dat moment vaak alleen nog gezocht is op plaats en prijs, vallen in bovenstaand voorbeeld ook woningen met tuin op.
Boven de resultatenlijst staan echter opvallende, uitgelichte woningen. Dat zijn de objecten met een Toppositie. En die woningen hoeven niet eens in Utrecht te staan: als makelaar beslis je zelf bij de zoekers in welke plaats je een object onder de aandacht brengt. Dat zorgt dus voor extra zichtbaarheid. En doordat je object direct vindbaar is, zal er ook vaak op geklikt worden door consumenten die snel resultaat willen.
Aangename verrassing
Toppositie houdt binnen de zoekopdracht alleen rekening met de plaats, prijs en eventueel aangegeven straal. Niet met overige aangevinkte filters zoals een balkon, tuin of zelfs type woning. Zo kan een object dat een paar weken geleden geplaatst is boven de resultatenlijst verschijnen, zelfs als het niet voldoet aan de volledige zoekopdracht. Zo kun je de zoeker aangenaam verrassen.
Een win-winsituatie: aandacht voor het object én je kantoor
Je object met Toppositie is dus een van de eerste objecten die de zoeker ziet als hij een zoekopdracht op funda uitvoert. Zorg voor goede aansprekende foto’s om extra in het oog te springen. Onder elke Toppositie staat de naam van het makelaarskantoor dat het object uitlicht. Een win-winsituatie dus: aandacht voor het object én tegelijkertijd je kantoor in de schijnwerpers.
Wanneer zet je Toppositie in?
Meer bereik genereren voor je object? Met Toppositie staat je object prominent boven de resultatenlijst.