Laat je eens positief verrassen
![Article Primary Image - Laat je eens positief verrassen](https://images.ctfassets.net/alcjc9drsa23/wJiLEp0jLEaQfeMZaB0FP/f0e5568d60f0389c4a737544766af982/cid4553_Laat_ons_je_helpen_HEADER.jpg?fm=webp)
Blog van accountmanager binnendienst Jan Jonker
Makelaars zien accountmanagers van funda soms als verkopers, denk ik. Niet onbegrijpelijk natuurlijk, maar we zijn in de eerste plaats adviseurs, die op basis van een grondige data-analyse makelaars kunnen adviseren over hun strategie.
Sinds september 2022 ben ik een aantal keer meegegaan op klantbezoek met een collega-accountmanager. Wat me steeds opvalt, is dat dit soort gesprekken vaak plaatsvindt op initiatief van funda in plaats van op verzoek de makelaar. De accountmanager ziet bijvoorbeeld in de statistieken dat een kantoor betere resultaten zou kunnen halen dan het nu doet en vraagt dan of de makelaar openstaat voor een gesprek.
Sommige makelaars zijn wat sceptisch: ze denken dat de accountmanager vooral langs wil komen om wat te verkopen. Of ze vinden dat het allemaal wel prima gaat met hun kantoor en denken dat iemand van funda hun weinig nieuws kan vertellen.
Persoonlijk en specifiek
Toch zijn de meeste makelaars na afloop van zo’n gesprek positief verrast. Wij kijken namelijk op een andere manier naar hun statistieken dan zij zelf doen en hebben ook meer data tot onze beschikking.
Die data gebruiken accountmanagers om al vóór het gesprek een uitgebreide analyse te maken: van het te bezoeken kantoor én van de woningmarkt in die regio, inclusief de concurrentie.
Onze onafhankelijke, externe blik op het functioneren van een makelaarskantoor levert vaak interessante inzichten op. En verbetermogelijkheden waar de makelaar zelf niet aan had gedacht.
Geen etalage, maar communicatiemiddel
Ik heb gemerkt dat makelaars onze analyses en adviezen heel waardevol vinden. Ze zijn namelijk concreet en direct toepasbaar. Daarom verbaast het mij soms dat niet veel meer makelaars zelf contact met ons opnemen voor een adviesgesprek; daar wordt je business alleen maar beter van.
Funda is veel meer dan een etalage waar we advertentieplekken in willen verkopen. Het is vooral een efficiënt en effectief communicatiemiddel om mensen mee te bereiken.
En waarmee je, met advies van een accountmanager, kunt bouwen aan je naamsbekendheid, je merk en de prestaties van je organisatie in de brede zin van het woord. Daar wil je toch het maximale uit halen?
![](https://images.ctfassets.net/alcjc9drsa23/1aJ9iJC8BmC1EvKkfmachJ/de5c2148bca5b137ccf4fbec3b7ee5ec/03_-_Vraagscan_-_Square_-_1200x1200.png)
Snel inzicht in de vraag naar type woningen in jouw regio?
De Vraagscan laat je zien hoeveel interesse er is voor een specifiek object op een bepaalde locatie.