Levert de inzet van Blikvanger nieuwe verkoopopdrachten op?
- 3 minuten leestijdFunda geeft antwoord op de vraag van november
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand vraagt Mycha Jesaijes van Kern Makelaars uit Tilburg zich af of Blikvanger nieuwe verkoopopdrachten oplevert. We zochten het uit.
Om de naamsbekendheid van zijn kantoor te vergroten, besloot makelaar Mycha Jesaijes van Kern Makelaars uit Tilburg in 2022 al zijn objecten met een Blikvanger op funda te zetten. Maar nu het eind van het jaar nadert, vraagt hij zich af wat dat opgeleverd heeft voor zijn kantoor. ‘In gesprekken hoor ik vaak dat mensen onze naam en stijl van foto’s herkennen. Gevoelsmatig zorgen de Blikvangers voor nieuwe verkoopopdrachten, maar zien jullie dat ook terug in de funda-data?’
Meer gegroeid door Blikvanger
We hebben de effectiviteit van Blikvanger als volgt onderzocht: eerst telden we per makelaarskantoor hoeveel objecten zij te koop hadden in twee opeenvolgende periodes. Daarna bekeken we of hun aanbod in die tijd was gegroeid of gedaald. Tot slot onderzochten we voor hoeveel objecten zij in de eerste periode een Blikvanger hadden gebruikt.
Wat blijkt: kantoren die hun volledige aanbod met Blikvanger presenteerden in periode A zijn gemiddeld 7,5% méér gegroeid dan kantoren die nooit Blikvanger inzetten. Dit betekent dat op elke honderd woningen die makelaars in periode A presenteerden met Blikvanger, zij er in periode B zeven tot acht méér in verkoop kregen dan de kantoren die in periode A geen Blikvanger hadden ingezet.
Een rekenvoorbeeld:
Kantoor X en Y hebben beide honderd objecten in de verkoop. Kantoor X presenteert elk object met een Blikvanger, kantoor Y geen enkele. Door toenemend aanbod op de markt, zijn beide kantoren een halfjaar later gegroeid. Stel dat deze groei 10% zou zijn, dan heeft kantoor Y nu 110 objecten. Bij kantoor X komt daar nog 7,5% groei bovenop dankzij Blikvanger: dit kantoor heeft nu 117 of 118 objecten in verkoop (groei van 17,5%). Kantoor X is dus een groter kantoor geworden dan kantoor Y.
Trek de aandacht met je kantoor en objectpresentatie
Presenteer je objecten met Blikvanger voor meer bereik en naamsbekendheid.
Digitaal tekoopbord
Dat Blikvanger tot meer verkoopopdrachten leidt, is op zich niet verrassend. Blikvanger laat niet alleen objecten opvallen in de zoekresultatenlijst, maar werkt tegelijkertijd als een soort online tekoopbord doordat het logo van de makelaar erbij staat. Met Blikvanger kun je dus ook je naamsbekendheid vergroten: hoe vaker zoekers je kantoornaam voorbij zien komen, des te groter de kans dat je top of mind bent als zij zelf gaan verkopen.
Verkopers hechten veel waarde aan de presentatie van een makelaarskantoor
Ook de manier waarop makelaars een woning op funda presenteren speelt daarbij een rol: uit onze onderzoeken blijkt al jaren dat verkopers daar veel waarde aan hechten. Zo zien we dat de profielpagina’s van makelaarskantoren op funda vaak bezocht worden vanuit een objectpagina. Een consument denkt: hé, dit huis is mooi gepresenteerd. Wie is deze makelaar? Die moet ik even onthouden.
Af en toe een Blikvanger werkt ook
Ook als je af en toe een Blikvanger inzet, levert dit groei op. Per 10% van je aanbod dat je met Blikvanger presenteert, kun je volgens onze data 0,75 meer objecten in verkoop verwachten. Stel: je presenteert de helft van je aanbod met Blikvanger (50%), dan kan je dat bijna 4 (3,75) nieuwe objecten opleveren.
Blikvanger is dus een goed product om standaard te gebruiken wanneer je wilt groeien als kantoor. Die groei blijft natuurlijk wel afhankelijk van de markt: als het aanbod daalt, dan zorgt Blikvanger er niet voor dat je toch blijft groeien. Maar waarschijnlijk daalt je aanbod dan wel mínder.
.