Millennials willen graag verhuizen en zijn bereid concessies te doen

- 4 minuten leestijd

Bekijk de inzichten uit funda’s woonwensenonderzoek

Mensen tussen de 27 en 42, ook wel millennials genoemd, hebben andere woonwensen dan senioren, of de veertigers en vijftigers van generatie X. Logisch, maar waar zoeken zij dan precies naar? En met wat voor omschrijvingen trek je hun aandacht? Ons jaarlijkse woonwensenonderzoek biedt je inzichten om deze doelgroep beter te begrijpen én te bedienen.

Nederland telt 4,4 miljoen millennials, goed voor bijna 25 procent van de bevolking (bron: CBS). Onder deze groep zijn ook veel starters op de woningmarkt. 43% van de ondervraagden tot en met 42 jaar in ons onderzoek heeft al wel een koopwoning, maar meer dan de helft (54%) huurt of woont bij iemand anders in.

Actief op de woningmarkt

Millennials zijn actiever op de woningmarkt dan de generaties boven hen: 57% heeft plannen om binnen nu en twee jaar verhuizen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn gezinsuitbreiding (24%) en samenwonen (19%). Van de starters zegt bijna de helft liefst binnen een half jaar ergens anders te willen wonen.

Als jongste generatie in ons onderzoek hebben millennials minder te besteden dan de oudere generaties. De meesten zoeken naar een rijtjeswoning tussen de 200.000 en 400.000 euro. Ter vergelijking: bij generatie X en babyboomers zijn vooral vrijstaande huizen tussen de 300.000 en 500.000 euro in trek. Starters kijken vooral naar appartementen: 35% verkiest dit boven een rijtjeswoning of ander type huis.

Bereid om concessies te doen

Wie minder te besteden heeft, heeft ook minder te kiezen. We zien dan ook dat de bereidheid om concessies te doen bij millennials, en vooral bij starters, hoger is dan bij andere mensen. Die concessies doen ze wel liever op hun woning dan op de omgeving. Van alle generaties zijn zij het meest gehecht aan de provincie waar ze nu wonen en aan de nabijheid van vrienden en familie.

Lees ook: 'Belangrijkste woonwens voor starters: de locatie in het land'

Als ze de keuze hebben, dan gaat hun voorkeur uit naar een huis dat licht, ruimtelijk en gezellig is. Daarin verschillen ze niet of nauwelijks van de generaties boven hen. Bij starters valt op dat zij, meer dan anderen, vooral een woning willen die gezellig en modern is.

Levendige en kindvriendelijke woonomgeving

Bijna de helft (45%) van de millennials wil wonen in een kindvriendelijke omgeving. Oudere generaties vinden dit aanzienlijk minder belangrijk. ‘In de oriëntatie op de buitenruimte spelen kinderen of een kinderwens een belangrijke rol’, zegt marktonderzoeker Wiebe De Ridder van MarketResponse, die zelf ook kwantitatief onderzoek deed naar millennials.

Hij constateerde dat er veel diversiteit is in hun woonwensen, maar dat er over de grootste groep – de ‘actieve millennials’ – wel wat te zeggen valt. ‘Zij houden bijvoorbeeld van dingen doen met vrienden, sporten en uitgaan. Bij voorkeur is hun woonomgeving levendig en kindvriendelijk. Een park, het centrum om de hoek en aan het water wonen zijn in trek. Ze vinden de buitenruimte ook belangrijk voor het ontmoeten van vrienden, familie en voor contact met de buren. Als er kinderen zijn of komen, speelt ook de oppervlakte van de binnenruimte een rol. De woning moet dan logischerwijs ruimer zijn.’

Net zo graag binnen als buiten de stad

Volgens gebiedsontwikkelaar BPD wonen millennials graag in de stad, maar net zo lief daarbuiten. Bij funda zien we dat in het onderzoek ook terug. ‘Zolang er maar reuring is, dat vinden de meeste millennials prettig,’ zegt De Ridder. ‘Buiten de stad kan dat in een levendig dorp zijn met ruimte voor een sociaal leven, plek om vrienden te ontmoeten en te sporten.’

Met de huidige schaarste op de woningmarkt vergroten mensen volgens De Ridder steeds vaker hun zoekgebied. ‘Ze moeten concessies doen en weten dat bijvoorbeeld een ruime woning midden in de stad niet haalbaar is. Ze kiezen daarom voor een woning op een plek die voor hen acceptabel is, óók als het buiten het centrum is. Zolang prijs en kwaliteit maar met elkaar in verhouding staan en de woning en omgeving passen bij hun leefstijl.’

Duurzaamheid niet hoog op het prioriteitenlijstje

In funda’s consumentenonderzoek zegt 32% van de millennials duurzaamheid belangrijk te vinden bij de keuze voor een woning. Dat is aanzienlijk minder dan generatie X (48%) en de babyboomers (53%). De Ridder verklaart: ‘Millennials hebben gemiddeld minder te besteden en bij een woningaankoop eerst andere prioriteiten op het lijstje staan. Denk aan de juiste hoeveelheid vierkante meters voor hun geld, een kamer voor de baby en een buurt die prettig voelt. Pas daarná denken ze aan verduurzaming.

Hoewel het geen dealbreaker is, zouden ze bij twee vergelijkbare huizen voor hetzelfde geld waarschijnlijk wel voor de duurzamere woning gaan. Dat gegeven kan interessant zijn voor een verkopende partij, die een woning met duurzame maatregelen extra aantrekkelijk kan maken.’

Funda Product
Laat je object opvallen tussen de zoekresultaten

Met funda Premium ben je maximaal zichtbaar en kun je bijzondere eigenschappen van de woning extra onder de aandacht te brengen met een Blikvanger, die hier onderdeel van is.

Vertel me meer >