Nieuwe manieren om bij jouw doelgroep in beeld te komen
- 3 minuten leestijdBlog van Digital Media Consultant Jan
Als Digital Media Consultant help ik makelaars het maximale uit hun investering te halen als ze op funda willen adverteren. Vaak is er meer mogelijk dan ze denken. Soms is mijn advies om juist níet te adverteren, maar een andere strategie te kiezen.
Wanneer je als makelaar aan adverteren denkt, is de kans groot dat je eerst bij je accountmanager aanklopt. Die helpt gericht met het promoten van je kantoor. Maar heb je een concreet doel voor ogen, omdat je een bepaalde doelgroep wilt aanspreken, meer bekendheid wilt of meer op conversie wilt zitten? Dan denk ik als Digital Media Consultant samen met je accountmanager mee over een gerichte advertentiecampagne.
Wie wil je het liefst bereiken?
Ik begin altijd met heel veel vragen. Soms kijken makelaars daar raar van op – waarom wil je dat allemaal weten? Vaak willen ze namelijk meerdere dingen tegelijk: meer naamsbekendheid, en als het even kan ook meer opdrachten. Maar je wordt pas uitgenodigd als mensen je kennen, dus begint het bij zichtbaar zijn bij de juiste doelgroep. Daarom vraag ik: bij wie wil je het liefst in beeld komen?
Vanuit dat startpunt kijken we verder. Als jouw doel vooral is om je kantoorlogo onder de aandacht te brengen, dan is funda premium bijvoorbeeld een slimmere keuze dan een advertentiecampagne.
Uitgekiende campagne voor de juiste doelgroep
Binnen een aantal dagen kom ik met een advies en meerdere uitgewerkte opties. Zo zijn er verschillende advertentieposities op de funda-website, die allemaal weer een ander doel hebben. Waar voor de ene makelaar een halfpage-advertentie naast de zoekresultaten goed werkt, zal het voor de ander interessanter zijn om zichtbaar te zijn tussen de zoekresultaten.
Zo sprak ik laatst een makelaar in Friesland. Hij wilde zijn marktpositie versterken in een specifiek marktsegment, namelijk mensen die in zijn regio een huis zoeken van boven de 4 ton. We hebben een halfpage-campagne opgezet met de boodschap: dit zijn 10 tips om je woning verkoopklaar te maken. We gaan er namelijk vanuit dat deze doelgroep ook een woning moet verkopen. Deze boodschap is onderdeel van een uitgekiende marketingcampagne, waarmee makelaars een jaar lang gefaseerd zichtbaar zijn in hun regio. Iedereen die daar vanaf 4 ton zoekt, komt deze makelaar op funda tegen.
Met een maatwerkcampagne kan je je kantoor echt goed onderscheiden.
Kies waar je wilt adverteren, in welke gemeente of plaats en binnen welk prijssegment. Maar ook op welke pagina van funda.
Nieuw: adverteren naast de kaart
Funda is altijd bezig om makelaars nog beter te helpen bij het verkrijgen van leads. Daarom hebben we iets nieuws: adverteren naast zoeken op de kaart. Hiermee bereik je zoekers die hun zoekresultaten liever bekijken in de kaartweergave dan in een lijst. Vaak zijn dit mensen die in een bepaalde stad zoeken. Ze hebben een specifieke buurt voor ogen waar ze willen wonen, waarbij bijvoorbeeld de afstand tot een bepaalde voorziening belangrijk is.
Het is een interessante advertentiepositie, vooral voor makelaars die dominant zichtbaar willen zijn in een stad. Het voordeel is dat de advertentie de gehele zoektocht naast de kaart zichtbaar blijft, en dat er geen andere advertenties op de pagina staan.
Lees ook: 'Zoekt jouw doelgroep via de resultatenlijst of via de kaart?'Zo’n kaartzoektocht kan wel vier minuten duren. Je bent dus vier minuten lang in beeld bij zoekers. Die tijd kun je bijvoorbeeld gebruiken om te laten zien dat je expert bent op het gebied van verkopen, zoals de makelaar in Friesland. Of om je te profileren als dé makelaar op het gebied van woningen in het hogere segment. Er is zoveel meer mogelijk dan je denkt – en met de juiste strategie maak je van jouw campagne een succes.