Slimme alternatieven voor een relatiegeschenk met Kerst

3 minuten leestijd

Geef liever iets persoonlijks op een onverwacht moment

De feestdagen komen eraan. Hét moment om na te denken over een kerstkaart of een feestelijke attentie voor je klanten. Of toch niet? ‘De feestdagen zijn een logisch moment om aandacht te besteden aan je klanten. Maar de attentiewaarde is een stuk lager. Overweeg daarom ook eens om een cadeau te geven op een origineel moment’, zegt expert klantgerichtheid Daniëlle de Jonge.

Wat wordt het dit jaar: een kerstkaart met een foto van alle collega’s met een kerstmuts op of een cadeaubon? Of toch een fles wijn? Veel bedrijven haken maar wat graag in op de feestelijke decembermaand om op een positieve manier op te vallen bij hun klanten.

Op de grote stapel

Zo gek is dat ook niet: met een cadeau laat je zien dat je het waardeert dat iemand jou als makelaar heeft gekozen. Maar voor de timing heeft Daniëlle de Jonge, spreker en trainer op het gebied van klantgerichtheid, wel een paar tips. Sinds de start van haar onderneming in 2007 heeft ze welgeteld één keer in december een relatiegeschenk gegeven – om vervolgens te horen dat haar zorgvuldig uitgezochte cadeau op de stapel van de tombola was beland.

De les die ze daaruit trok: in december wordt al veel gegeven, dus wil je jezelf onderscheiden, dan moet je wel met iets héél origineels komen. Of nog beter: jezelf afvragen of je niet beter voor een andere moment kiest. De Jonge: ‘Je valt veel meer op als je je klanten op een ander moment in het jaar verrast. Het liefst op een moment dat iemand het niet verwacht. Bij een sleuteloverdracht is een bloemetje leuk, maar niet origineel. Wat je ook kan doen: een appeltaartpakketje langsbrengen in de week voor de eerste bezichtigingen beginnen.’

Echt effectieve relatiegeschenken

Volgens De Jonge voldoet een écht effectief relatiegeschenk aan de drie voorwaarden van Robert Cialdini: persoonlijk, onverwacht en betekenisvol. Een fles champagne bij de overdracht is feestelijk, maar niet persoonlijk. ‘En bovendien drinkt lang niet iedereen’, zegt De Jonge. Haar advies: als makelaar kom je bij je klanten over de vloer. Maak daar gebruik van: kijk goed rond, stel vragen en probeer de interesses van je klant te leren kennen. Zo kom je op ideeën voor een persoonlijk cadeautje.

Kattenbrokjes of een bijzondere wijn?

De Jonge noemt een paar suggesties. ‘Heeft je klant een kat? Geef een kattenspeeltje en wat brokjes met de boodschap dat de kat zich hopelijk ook snel thuisvoelt in het nieuwe huis. Zie je een groot wijnrek staan? Zo’n klant maak je júist blij met een bijzondere fles. En heeft je klant jonge kinderen? Ook daar is iets op te verzinnen. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar een kwestie van attent zijn. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk schiet het er vaak bij in. Ben je attent, dan zullen klanten dat onthouden. Ze zullen over je praten, je nog een keer extra op Facebook liken en zo bereik je veel meer dan met een voorbedrukte kerstkaart die op de grote stapel terechtkomt.’

Webinar
Maak ambassadeurs van je klanten met onderscheidend klantcontact

In dit webinar van Daniëlle de Jonge ontdek je hoe je op een onverwachte manier, op onverwachte momenten en met een onverwachte boodschap in elke fase van het klantcontact onderscheidend kunt zijn. Met als resultaat: enthousiaste ambassadeurs die jouw makelaarskantoor laten groeien.

Bekijk het webinar

Verrassende geef-ideeën

Wat kun je als makelaar nog meer doen om je klant op een persoonlijke en betekenisvolle manier te verrassen? De Jonge heeft nog wat extra tips:

  1. Een jaar later een kaartje

    Stuur een jaar na de verhuizing een handgeschreven kaartje naar je klant om ze te feliciteren dat ze nu een jaar huiseigenaar zijn. De Jonge: ‘Geen voorgedrukte bedrijfskaart met het logo van je kantoor, maar een leuke kaart die je in de lokale boekhandel hebt gekocht. Kleine moeite, groot succes: je hoeft alleen even in je CRM-systeem de datum op te slaan als reminder. Grote kans dat je kaartje ook nog even op de koelkast blijft hangen.’

  2. Lokale delicatessen

    Zijn mensen helemaal gevallen voor de keuken van een huis, omdat ze zulke kookliefhebbers zijn? Geef ze dan een lokaal delicatessenpakket.

  3. Geen bloemen, maar bollen

    Bloemen zijn leuk, maar niet erg origineel. Je kunt ook denken aan ‘langetermijnbloemen’, zoals bloemzaadjes of bloembollen. Of geef een zelf te versieren vogelhuisje. De Jonge: ‘Het leuke hieraan is dat mensen na een aantal maanden weer eens aan je terug zullen denken. Wanneer de bloemen uitkomen bijvoorbeeld, of de eerste koolmeesjes in het vogelhuisje zitten.’

  4. Blijvende herinnering voor aan de muur

    Vraag een illustrator om voor elke klant een kleine, mooie schets van het gekochte huis te maken en laat het inlijsten. Dat kan trouwens ook heel leuk zijn als blijvende herinnering aan het verkochte huis.

  5. Grote schoonmaak

    Wie verkoopt, maakt veel schoon – zeker met aankomende bezichtigingen. Speel hierop in door een kortingsbon voor een schoonmaakbedrijf te geven. De Jonge: ‘Ook leuk: een emmertje met milieuvriendelijke schoonmaakproducten.’