Hoe blijf je in beeld na het succesvol verkopen van een woning?

- 2 minuten leestijd

Neem af en toe contact op – met interessante informatie

Voor veel verkopers is hun makelaar iemand bij wie ze terechtkunnen voor al hun vragen. Over het verkoopproces zelf, maar óók over de stappen daarna. Hoe zorg je dat je als #1 vraagbaak in beeld blijft?

Als salesexpert voor makelaars hoort Frans Kofflard deze vraag geregeld terug in de praktijk. ‘Je helpt de klant van A tot Z met het maken van belangrijke keuzes en de klant vertrouwt op jouw kennis en expertise’, vertelt hij. Maar als de klant eenmaal verhuisd is, verwatert het contact vaak. Zonde, vindt Kofflard. Want ook later heeft de klant vragen waar een makelaar goed bij kan helpen. Zoals bij vragen over de woningwaarde, onderhoud van de woning en over verduurzamen.

Voor jou als makelaar ligt er een mooie rol om in de periode ver na de transactie een vraagbaak te blijven. Kofflard: ‘En als je dit goed doet, kan het je op de langere termijn een opdracht opleveren.’

Succesvolle verkoop snel vergeten

Volgens Kofflard gaan makelaars ervan uit dat wanneer een verkoop succesvol is afgerond, de klant de makelaar na een X aantal jaar zal terugvragen voor een nieuwe aan- of verkoopopdracht. Maar dat klopt niet helemaal. Natuurlijk zal de klant nog weleens aan de dienstverlening terugdenken, maar in een aantal jaar kan veel gebeuren. ‘Diezelfde tevreden klant kan op een zaterdagmorgen langs de lijn een hockey-ouder tegenkomen met wie het buitengewoon klikt', zegt Kofflard. 'En laat die ouder nou óók makelaar zijn. Dan is jouw succesvolle verkoop snel vergeten.’

Dus hoe blijf je in beeld? Door met enige regelmaat contact op te nemen. Deze drie voorbeelden laten zien hoe je dat doet door actief in te spelen op de informatiebehoefte.

Funda
Makelaar kan meer bieden dan hulp bij aan- en verkoop

Consumenten denken in de toekomst ook bij de makelaar terecht te kunnen met vragen over verduurzamen, energie of woningaanpassingen.

Lees meer
  1. Ontwikkeling van de woningwaarde

    Een mooi haakje voor een contactmoment is bijvoorbeeld elk kwartaal een update geven over de woningwaarde. Zo komt je kantoornaam weer even voorbij. Kofflard: ‘Moving Digital heeft daar een mooie tool voor, Homestats. Die stuurt al je klanten automatisch uit jouw naam een samenvatting van de woningontwikkelingen in de buurt. Door zulke informatie te sturen voeg je waarde toe aan de relatie met je klant. Die zal denken: wat fijn dat deze makelaar dit voor mij blijft doen, terwijl het jou geen moeite kost.’

  2. Het nieuwste koffietentje

    Wat volgens Kofflard ook goed werkt: wees een ambassadeur van de buurt. 'Makelaar Gusto Casa uit Utrecht is daar bijvoorbeeld erg goed in. Op hun website en social kanalen delen ze updates over de nieuwste winkelzaken en koffietentjes in de buurt. Het voordeel hiervan: met vrij eenvoudig te produceren content geef je klanten een aanleiding om je te blijven volgen, omdat het leuke en waardevolle informatie is. Je zou, als makelaar met een focus op een bepaalde buurt, ook voor een meer directe aanpak kunnen kiezen door een speciale nieuwsbrief met soortgelijke content naar oud-klanten te sturen.’

  3. Ik weet wel iemand die…

    Wie zijn huis verkoopt, koopt vaak ook een nieuw huis. ‘Het kan zomaar zijn dat daar verbouwd moet worden’, zegt Kofflard. ‘Vraag daar eens voorzichtig naar. Gaan ze het zelf doen? Of kunnen ze hulp gebruiken? Het is moeilijk om in deze tijd aan een goede aannemer te komen. Jij kent wel wat adresjes, die ook bij jou geklust hebben. De klant zal denken: wat een behulpzame makelaar is het toch. Waar het om gaat is de toevoeging van waarde waar de klant op dat moment behoefte aan heeft.’

    Zo kun je volgens Kofflard niet alleen doorverwijzen naar verbouwpartijen die je goed kent, maar ook naar de website gavoora.nl of verbeterjehuis.nl. ‘Duurzaamheidsprofessionals komen dan bij je klant thuis voor een bouwkundig rapport, maar dan op basis van duurzaamheid. Deze mensen weten alles over de subsidiemogelijkheden, hebben inzage in de terugverdientijd en kunnen je klant koppelen aan geschikte uitvoerders. Een gouden tip. Net als tegen de klant zeggen dat-ie altijd welkom is om aan te kloppen voor tips. Ook al is het een paar jaar na dato.’

Funda Product
Geef je kantoor een podium

Profileer jezelf als dé expert in de buurt. Zo blijf je ook op funda altijd in beeld bij potentiële verkopers.

Vertel me meer >