Voor elke buurt een passende advertentie
- 3 minuten leestijd‘Je moet in the picture blijven om uitgenodigd te worden’
Hallie & Van Klooster Makelaardij richt zich sinds anderhalf jaar op specifieke doelgroepen en buurten met op maat gemaakte advertenties op funda. Zij zetten een Maatwerkcampagne Kantoor in om meer naamsbekendheid te krijgen, ook onder expats. ‘Dan gebruiken we een banner met een Engelse tekst.’
Toegegeven, Hallie & Van Klooster Makelaardij deed eigenlijk niet zoveel met marketing. De medewerkers werden regelmatig benaderd voor een abricampagne, of een reclame in de lokale supermarkt. Bart-Jan Grisnigt: ‘Dat zette ons aan het denken: het is een sterke advertentiemethode, want je bent dan zichtbaar in de buurt waar je gezien wilt worden. Maar je schiet ook met hagel. Daarom hebben we ervoor gekozen om actief op funda te adverteren: daar zit de doelgroep die wil kopen én verkopen. De kans dat een potentiële verkoper jouw bord op een abri ziet, is veel kleiner.’
Testen met verschillende uitingen
Niet meer met hagel willen schieten was voor Grisnigt en zijn collega’s reden om aan te kloppen bij Sef van Vlijmen, Digital Media Consultant bij funda. Hij hielp het kantoor met een op maat gemaakte advertentiecampagne, bestaande uit verschillende uitingen voor verschillende buurten. ‘Je kunt één campagne draaien over heel Amsterdam, maar daar schiet je niets mee op. Er is veel concurrentie van andere makelaars in de stad en je wilt opvallen. Daarom zijn we gaan testen met verschillende boodschappen per buurt waarin we actief zijn.’
Sef stelde voor om verschillende uitingen te proberen, om te ontdekken welke het best werkten. Klikt een bezoeker bijvoorbeeld sneller op een banner met een foto van een fietsende makelaar, of op foto van een herkenbaar huis in de wijk? En werkt een foto van een voorgevel beter dan een foto van een interieur?
‘De resultaten verschillen per buurt, maar waar we al snel achter kwamen, is dat een gevelfoto over het algemeen het best werkt’
Fietsende makelaar voor expats
Grisnigt: ‘De resultaten verschillen per buurt, maar waar we al snel achter kwamen, is dat een gevelfoto over het algemeen het best werkt. Zo hebben we in de Amsterdamse wijk IJburg gekozen voor een gevel van een voor IJburgers herkenbaar huis. In Amsterdam-West hebben we een woning gekozen die voor die buurt juist meer herkenbaar is.’ Voor expats zette het kantoor een foto van een fietsende makelaar op de banner, met een Engelstalige tekst.
Wat de teksten betreft hebben de makelaars van Hallie & Van Klooster zich uitgebreid door Sef laten adviseren. De verschillende uitingen volgen allemaal dezelfde lijn. Grisnigt: ‘We spreken Amsterdammers aan met: ‘Weet jij wat jouw huis waard is?’ en proberen een voet tussen de deur te krijgen met een gratis waardebepaling. Voor expats gebruiken we een meer algemenere boodschap: ‘Looking for a house in Amsterdam? Then contact the best real estate agent in town.’ Het zijn verschillende benaderingen, maar ze sturen allemaal aan op verkoopleads; die willen we natuurlijk.’
De voordelen van adverteren op maat
Wil je een specifieke doelgroep aanspreken op funda? Kies dan voor adverteren op maat.
Campagne als onderdeel van totale branding
Hoewel het moeilijk is om precies te meten hoe deze advertentiecampagne bijdraagt aan hun naamsbekendheid, heeft Hallie & Van Klooster na een advertentieperiode van anderhalf jaar weer voor een jaar bijgetekend.
Grisnigt: ‘We geloven dat een bekendheidscampagne belangrijk is en uit verschillende onderdelen bestaat: actief adverteren, te koop staande woningen op funda, verkoopborden en social media. Wij zien een Maatwerkcampagne dus als een onderdeel van het grotere brandingplaatje. We geloven dat we het moeten blijven doen, zéker in een stad als Amsterdam met honderden makelaars. Gemiddeld nodigt een potentiële verkoper drie makelaars uit. Je wil doorlopend in the picture blijven om uitgenodigd te blijven worden.’