Wat zijn de behoeften van makelaars anno 2024?
De resultaten van funda’s makelaarsonderzoek laten met name de invloed van concurrentiedruk zien
De markt verandert continu, en daarmee ook de behoeften van makelaars. Daarom deed funda in 2024 uitgebreid onderzoek: wat zijn hun belangrijkste uitdagingen nu en in de nabije toekomst? Waar zijn zij het meest mee geholpen? En hoe kan funda hierbij ondersteunen? De belangrijkste resultaten delen we hier.
Bij funda willen we makelaars het beste platform bieden om succesvol te zijn en consumenten vooruithelpen. Om dat te kunnen doen, houden we nauw contact met makelaars. Op verschillende manieren, bijvoorbeeld door direct contact met onze medewerkers en maandelijkse tevredenheidsonderzoeken. Het afgelopen jaar voegden we hier een grootschalig onderzoek aan toe naar de behoeften van makelaars. Dit vormt belangrijke input voor het bepalen van funda’s strategie voor de komende jaren.
De aanpak van het onderzoek
Het onderzoek bestond uit drie fases. Eerst onderzochten we de markt en de invloed hiervan op de behoeften van makelaars. Over deze uitkomsten ging onafhankelijk onderzoeksbureau Valsplat in gesprek met makelaars, zowel in focusgroepen als een-op-een. Vervolgens toetsten we de uitkomsten van de eerste twee fases bij een grotere groep van 500 makelaars, om te verifiëren welke behoeften de meeste makelaars het belangrijkst vinden.
De resultaten
1. Behoeften van makelaars worden sterk beïnvloed door de markt
In een kopersmarkt met veel aanbod en weinig vraag, zoals tussen 2008 en 2013, gaat de meeste aandacht naar het promoten van objecten. In een verkopersmarkt zoals nu, met veel vraag en weinig aanbod, ligt de focus van makelaars meer op het aantrekken van nieuwe verkoopopdrachten. De noodzaak om sterker op te vallen ten opzichte van concurrenten is in deze markt dan ook groter.
2. Vergaren van nieuwe opdrachten is verreweg het belangrijkst
Sinds 2017 zitten we in een verkopersmarkt met meer vraag dan aanbod, en dit houdt naar verwachting ook de komende jaren aan. Het krappe aanbod betekent meer concurrentie onder makelaars om verkoopopdrachten te werven. De concurrentiedruk neemt momenteel toe waardoor courtages onder druk komen te staan.
Zowel de interviews als de enquête bevestigden dat het werven van opdrachten verreweg de belangrijkste behoefte is. En daaraan gerelateerd noemden makelaars: zichtbaar zijn bij de juiste doelgroep, klanten aan tafel krijgen, klanten overtuigen om voor hun makelaarskantoor te kiezen en het makelaarskantoor te onderscheiden van concurrenten.
3. Succesvol objecten verkopen ook belangrijke behoefte in huidige markt
Het lijkt misschien een open deur, maar ook in deze verkopersmarkt staat op de tweede plaats de behoefte om klanten de beste deal te bieden: de best haalbare verkoopprijs. Daarvoor is het volgens makelaars vooral belangrijk dat zij hun objecten optimaal kunnen presenteren.
In deze grafiek zie je de drie grootste behoeften van makelaars en hoe deze gerangschikt zijn.
4. Ook belangrijk: een efficiëntere bedrijfsvoering
De backoffice van makelaars staat onder druk, bleek ook uit dit onderzoek. Onder andere vanwege de handmatige handelingen voor het plannen van bezichtigingen en het plaatsen van objecten. Maar de grootste 'boosdoener’, gaven makelaars aan, is de tijd die ze spenderen aan niet-kwalitatieve bezichtigingen. Mensen die niet komen opdagen of slechts minimaal geïnteresseerd zijn.
In deze grafiek zie je de top 6 grootste subbehoeften van makelaars.
5. Verkoop van gerelateerde diensten is minder van belang
Extra inkomsten uit andere diensten zoals hypotheekadvies en taxaties vinden minder makelaars belangrijk. De meestgenoemde redenen hiervoor zijn dat het niet goed te combineren is met de andere dagelijkse werkzaamheden, beperkende reguleringen en dat het onder de streep niet genoeg geld oplevert.
6. Duurzaamheidsadvies en aankoop worden belangrijker
Kijkend naar de toekomst verwachten makelaars dat advies over duurzaamheid belangrijker wordt – 75% van de respondenten gaf dit aan. Ook aankoopbegeleiding werd vaak genoemd (60%). Met name vanwege de groeipotentie: op dit moment is nog maar 34% van de consumenten van plan om een aankoopmakelaar in te schakelen, versus 75% die een verkoopmakelaar wil inschakelen.
Welke rol kan funda spelen bij deze behoeften?
De meeste makelaars zien een rol voor funda bij het vervullen van hun belangrijkste behoeften. Met name in het verbeteren van de zichtbaarheid van hun kantoor en objecten, en het genereren van kwalitatieve leads.
Hoe we verdergaan met de resultaten
Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor funda om makelaars nog beter te ondersteunen. Momenteel zijn we bezig om op basis hiervan nieuwe initiatieven te onderzoeken en op te starten. Ook kijken we hoe we bestaande functionaliteiten verder kunnen verbeteren. Zo heb je sinds kort beter inzicht in leads via funda en loopt er een pilot om funda desk te verbeteren.
Over nieuwe ontwikkelingen informeren we je via de Platform updates en nieuwsbrieven.