Zo verkoop je jouw nieuwbouwprojecten sneller
- 3 minuten leestijdBlog van digital media consultant Daan de Bruin
De meeste nieuwbouwprojecten kunnen tegenwoordig wel een boost gebruiken. Samen met mijn collega’s onderzoek ik waar de uitdagingen voor makelaars en projectontwikkelaars liggen; we voeren tientallen gesprekken. Uiteraard komen we ook met advies, over hoe je heel gericht je doelgroep kunt bereiken.
In december 2023 ben ik als digital media consultant bij funda begonnen. Ik adviseer makelaars hoe zij nieuwbouwprojecten op funda extra onder de aandacht kunnen brengen van potentiële kopers. Soms samen met de projectontwikkelaars en mediabureaus die bij die projecten betrokken zijn.
Een boost voor nieuwbouw
Nu de verkoop van nieuwbouw stroef verloopt, zie ik een belangrijke taak voor funda weggelegd om makelaars daarbij te helpen. Het is lastig om huizenzoekers te overtuigen om voor nieuwbouw te kiezen. Dat zien we terug in onze data en onze accountmanagers horen dat ook vaak in gesprekken.
Het is natuurlijk ook begrijpelijk, gezien de hogere rente en de hogere kosten voor nieuwbouw. Maar ondanks de nadelen die eraan kleven, zijn er wel degelijk potentiële kopers in de markt voor nieuwbouw.
De juiste doelgroep bereiken
Wij monitoren het online gedrag van consumenten. De inzichten die ons dat oplevert delen wij met makelaars, zodat zij handvatten hebben om met een advertentiecampagne juist die specifieke doelgroep te bereiken die misschien wél interesse heeft in nieuwbouw. We hebben gemerkt dat veel makelaars deze mogelijkheid nog niet kennen nadat zij een project op funda hebben geplaatst.
Met een maatwerkcampagne kunnen we advertenties bijvoorbeeld heel gericht onder de aandacht van een specifieke groep mensen brengen. Zo laten we de campagnebanners voor een nieuwbouwproject op Oostenburg, een nieuwe wijk in Amsterdam, alleen zien aan zoekers die naar woningen op Oostenburg zoeken of die in de plaats Amsterdan zoeken in de prijsklasse van dit project.
Vergroot de verkoopkansen van je nieuwbouwproject
Met een maatwerkcampagne voor nieuwbouw breng je een project als geheel of specifieke woningtypes onder de aandacht van de juiste doelgroep.
De kracht van maatwerk
De mensen die de banner te zien krijgen, hebben dus met filters al verschillende stappen in het zoekproces gezet. Die weten heel goed wat ze willen. Doordat de advertentie daar perfect op aansluit, wordt de kans dat ze contact opnemen veel groter.
Zonder maatwerk zou zo’n campagne misschien wel even veel vertoningen hebben, maar een veel breder publiek bereiken. Bijvoorbeeld iedereen die in Amsterdam zoekt, maar niet per se in nieuwbouw geïnteresseerd is. Of voor wie de prijsklasse buiten bereik ligt. Met maatwerk vermijd je dat en bereik je vrijwel alleen maar relevante zoekers.
Roodgloeiende telefoon
Dat deze aanpak goed werkt, bewijzen de enthousiaste e-mails en telefoontjes die we van makelaars krijgen. Bijvoorbeeld om ons te laten weten dat er veel aanmeldingen zijn binnengekomen, dat alle woningen in optie zijn genomen, of omdat de telefoon roodgloeiend staat vanwege alle informatie-aanvragen. Zulke berichten werken ontzettend motiverend.
Lees ook: '‘De nieuwbouwcampagne leverde direct tien inschrijvingen op’'De prijs is het waard
En natuurlijk, aan een maatwerkcampagne hangt een prijskaartje. ‘Op Facebook zijn we goedkoper uit’, horen we nogal eens. Klopt. Maar voor een woningzoeker ben je nergens zo relevant als op funda.
Als we hierover in gesprek gaan met een makelaar, zien we vaak geleidelijk dat besef indalen. Dan is de reactie: inderdaad, de zoekers uit mijn doelgroep zitten op funda. Bovendien leggen we uit waarom een goede maatwerkcampagne veel waarde heeft: het vergroot de kans op succes. En dat wil je toch?