Zo bereik je generatie Z
Voorzie ze van kennis en kunde en let op diversiteit
Wat gaan de jongeren die nu opgroeien, in de toekomst belangrijk vinden op het moment dat zij zich op de huizenmarkt begeven? En wat verwachten zij dan van jou als makelaar? Kees Elands van trendconsultancybureau TrendsActive legt uit hoe een effectieve marketingaanpak voor generatie Z eruit kan zien.
Tijdens al onze onderzoeken die we houden onder funda-bezoekers kunnen we in de resultaten altijd goed onderscheid maken tussen verschillende leeftijdsgroepen. Eén belangrijke generatie ontbreekt daar echter vaak bij, namelijk dat van generatie Z. Deze doelgroep begaf zich tot op heden nog te weinig op de markt om relevante data te kunnen verzamelen. Toch zijn de oudsten van deze generatie inmiddels ook al 27 jaar.
Zo help je starters, en ook jezelf als makelaar
Starters hebben heel veel vragen, en daar kan je als makelaar op inspelen. Funda’s contentmarketeer Hilje Hoogeveen geeft tips.
Wat weten we al wel over deze huizenkopers van de toekomst? Daar kan trendconsultant Kees Elands antwoord op geven. Gebaseerd op sociaal-cultureel wetenschappelijk onderzoek vertelt hij wat de kenmerken van generatie Z zijn en hoe jij daar als makelaar het best op inspeelt.
Realisten die verstandige keuzes maken
De meeste ‘Generatie Z’ers bevinden zich op dit moment in hun formatieve jaren,’ aldus de eigenaar van TrendsActive. ‘Ze zijn zich dus eigenlijk nog aan het vormen. Wat onderzoeken laten zien, is dat generatie Z een heel realistische generatie is. Ze zijn opgevoed door generatie X, pragmatisch ingestelde en kritische ouders, die hun kinderen leren om hard te werken als je iets wilt bereiken.’ Volgens Elands zijn jongeren zich heel bewust van wat er gaande is in de wereld en daardoor minder gericht op uitsluitend hun eigen plezier en geluk. ‘Ze maken verstandige keuzes, bijvoorbeeld wat betreft seks of het milieu.’
Vertel me gewoon hoe het zit!
Wat op marketinggebied voor deze generatie goed werkt, is om in te spelen op dat realisme, zegt hij. ‘Ze lijken een beetje op de sceptische generatie X’ers: don’t bullshit me, maar vertel me gewoon hoe het zit!’
Kennis en kunde zijn vereisten voor succes
Een ander kenmerk van generatie Z is hun Make it happen-mentaliteit. ‘Dankzij hun pragmatische ouders weten ze dat kennis en kunde vereisten zijn voor succes. En omdat ze opgroeien in een tijd van radicaal veranderende technologie weten ze als geen ander hoe ze ideeën tot leven moeten brengen. Die mentaliteit verwachten ze ook van organisaties: die moeten hen faciliteren om dingen voor elkaar te krijgen.’
Voorzie ze van kennis en kunde, is dan ook Elands tip voor makelaars. ‘Lever bijvoorbeeld informatie aan waarmee ze zelf een hypotheek kunnen regelen of bied de mogelijkheid om een huis via Snapchat te bekijken. Denk na over wat je ze kunt aanbieden om dingen zelf voor elkaar te krijgen.’
Lees ook: 'Buurman Makelaardij krijgt fans door TikTok'Opgegroeid in globaliserende wereld met verschillen
Er is nog iets wat generatie Z typeert, zegt Elands. Ze groeien op in een samenleving met verschillende sociale en culturele groepen. In hun klas zitten kinderen met labels als ADHD en autisme en er wordt gesproken over thema’s als gelijkheid en genderneutraliteit. Dat iedereen anders is, vinden zij heel normaal. Die diversiteit zien zij als iets positiefs wat omarmd moet worden. Inclusiviteit is voor hen een soort standaard.’
Als je de mensen van deze generatie in hun eigen taal aanspreekt, geef je ze het gevoel dat je ze begrijpt
Wat kan een makelaar hiermee? Elands: ‘Denk bijvoorbeeld na over wie je in beeld brengt op je foto’s. Hoe divers is je eigen team? Als ik kijk naar hoe makelaars zich presenteren, dan is dat nog veel van hetzelfde en heel traditioneel, dus daar ligt nog een kans voor de toekomst. Als je de mensen van deze generatie in hun eigen taal aanspreekt, dan geef je ze het gevoel dat je ze begrijpt. Het kan net dat verschil maken of ze jou aanklikken, of een ander.’
Geef je kantoor een gezicht met Kantoorprofiel Pro
Laat potentiële klanten zien wie je bent en maak een sterke eerste indruk.