5 tips voor beter gelezen nieuwsbrieven
Zo zorg je dat jouw nieuwsbrief zijn doel behaalt
Stuur je een nieuwbrief uit, dan wil je ook dat ontvangers die nieuwsbrief lezen. Dat is lang niet altijd het geval: we worden in ons dagelijks leven overspoeld door e-mails. Hoe zorg je ervoor dat klanten jouw nieuwsbrief wél lezen?
Een nieuwsbrief stuur je om mensen op de hoogte te houden, bijvoorbeeld van nieuw aanbod of een nieuwbouwproject. Of om mensen aan je te binden door te laten zien welke kennis en expertise je in huis hebt. Hoe kun je jouw nieuwsbrieven nog verder optimaliseren, zodat meer mensen hem openen en lezen? Check de volgende tips van twee e-mailmarketingexperts van Realworks en funda.
1. Verhoog de urgentie met een goede onderwerpregel
Een goede onderwerpregel is cruciaal als je wilt dat je nieuwsbrief gelezen wordt. De uitdaging is om de nieuwsgierigheid van de ontvanger te prikkelen met een onderwerpregel die opvalt tussen andere e-mails, zonder dat je iemand met een clickbait-titel op het verkeerde been zet.
Stel jezelf deze vragen: waar gaat de nieuwsbrief over? Wat hoop je dat de lezer eruit haalt?
Kies een vorm. Wil je verschillende onderwerpen uitlichten? Dan kun je bijvoorbeeld voor een dergelijke onderwerpregel kiezen: Wat is de populairste buurt in Haarlem? | Waarom verduurzamen nu slim is 🌿 | Het laatste aanbod. Of focus op één specifiek onderwerp, bijvoorbeeld: De populairste buurten in Haarlem van dit moment.
Inspiratie voor je onderwerpregel kun je ook opdoen met AI, zegt Erik Janssens, CRM & Marketing Automation Specialist bij funda. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de nieuwsbrieven die funda stuurt aan consumenten. ‘Vertel ChatGPT welke onderwerpen je in je nieuwsbrief behandelt en vraagt om tien verschillende, onderscheidende onderwerpregels. Vaak zijn de opties die ChatGPT geeft te actiematig of cliché om letterlijk te gebruiken, maar ze brengen je wel op ideeën.’
2. Stuur niet te vaak nieuwsbrieven
Overdaad is nooit goed. Dat geldt ook voor nieuwsbrieven: je wil niet dat klanten moe worden van de hoeveelheid e-mails die ze van je krijgen. Mick Rehermann, consultant bij Realworks, adviseert makelaars om niet te vaak nieuwsbrieven te sturen. ‘Bij Realworks doen we dat één keer per twee weken; dat vind ik persoonlijk meer dan genoeg. Stuur je veel vaker, puur om het versturen, dan zullen mensen sneller geneigd zijn zich af te melden van zo’n berichtenstroom.’
Volgens Erik zie je dat ook goed in de statistieken: ‘Stuur je bijvoorbeeld eens per twee weken een nieuwsbrief, dan opent misschien 50% van de ontvangers hem. Bij drie nieuwsbrieven per week is dat bijvoorbeeld nog maar 20%. Dat moet je meenemen in je overweging: waar bereik je meer mee?’
3. Zoek het beste verzendmoment (en blijf testen)
Consistentie helpt om een vertrouwde relatie met je lezers op te bouwen, dus stuur nieuwsbrieven het liefst op een vast moment. Wat dat beste moment is, is een kwestie van uitproberen, zeggen beide experts. ‘Bij Realworks sturen we nieuwsbrieven uit op dinsdagen of donderdagen, het liefst iets na de lunch’, geeft Rehermann aan. ‘Ik adviseer makelaars tijdens consults om zelf te experimenteren met het verzendmoment door in de statistieken te duiken. Het kan zomaar zijn dat jouw nieuwsbrieven aan het eind van de ochtend beter worden gelezen.’
Zo pas je marketing automation succesvol toe
Bestaande en potentiële klanten altijd de gewenste aandacht geven, zonder dat dit veel tijd kost? Met marketing automation kan het.
Ook voor funda bleek de donderdag, na lang testen, een goede dag om de nieuwsbrief te sturen. Erik: ‘Maar dat wil niet zeggen dat dit elke week zo is. Als op een donderdag het Nederlands elftal speelt, gaat niemand je nieuwsbrief lezen. Daarom blijven ook wij continu schuiven en experimenteren, op zoek naar het juiste moment voor onze nieuwsbrief. Dat kan bijvoorbeeld met een simpele A/B-test. Splits de ontvangers op in twee groepen en stuur hen vervolgens dezelfde mail, maar op een verschillend moment. Kijk vervolgens in welke groep de mail het vaakst wordt geopend.’
4. Stem de inhoud af op je doelgroep
De beste manier om de inhoud van je nieuwsbrieven goed aan te laten sluiten bij de interesses van je lezers, is door te segmenteren. Oftewel: de database van je lezers opdelen in profielen, zoals in starters en potentiële verkopers. Elk profiel krijgt een ander soort nieuwsbrief.
Rehermann: ‘In Realworks kun je segmenteren op basis van kenmerken als ‘relatie’, ‘verkoper’ en ‘heeft geen interesse’. Dat werkt heel goed. Iemand die voor het eerst een huis wil kopen heeft namelijk helemaal geen interesse in e-mails met tips over hoe je het best je huis kunt verkopen.’
5. Voeg een interactief element toe
Met een interactief element kun je de klikratio van je mailings verhogen. De bekendste voorbeelden daarvan zijn linkjes of call to action-buttons. Belangrijk voor goede call to action-teksten is dat je activerende woorden gebruikt en dat het duidelijk is waar de link of button naartoe leidt. Zoals: ‘Bekijk dit huis’, ‘Neem contact met ons op’, ‘Vraag nu een gratis waardebepaling aan’ of ‘Plan een bezichtiging.’ Ook hier kan ChatGPT goed bij helpen als je inspiratie nodig hebt, weet Erik.
Een ander interactief element is bijvoorbeeld een poll, waarbij je lezers laat kiezen uit verschillende antwoordopties. ‘Bij funda plaatsen we geregeld een poll in onze nieuwsbrief, waarmee we lezers vragen naar mogelijkheden om onze nieuwsbrief te verbeteren’, vertelt Erik. ‘Dit zijn twee duimpjes: één omhoog en één omlaag. Zodra je klikt, verschijnt een veld waar je je mening verder kunt onderbouwen. Daar wordt over het algemeen goed op gereageerd. Mijn advies: experimenteer en kijk wat voor jouw lezers het best werkt.’