Haal meer uit je netwerk met deze 6 tips
- 4 minuten leestijdZo word je een succesvolle netwerker
Waar haal jij de meeste opdrachten vandaan? Grote kans dat dit via via is, uit je netwerk dus. Alleen al om die reden is het belangrijk om in je netwerk te investeren en dit actief te blijven doen. Hoe pak je dat aan?
Daniëlle de Jonge, expert op het gebied van klantrelaties, stelt dat netwerken de kracht is achter veel goede zakelijke relaties. ‘Het vormt de basis om zaken te doen, in een samenwerking, of gewoonweg als een waardevol contact.’
Maar hoe investeer je in je netwerk en haal je er nog meer uit? De Jonge deelt 6 praktische tips die je direct kunt toepassen.
Tip 1: Organiseer en documenteer je contacten
Heb je een verkoop afgerond, een nieuwe klant gesproken of tijdens een netwerkevenement een potentieel interessante leverancier ontmoet? Wie je ook spreekt, zorg dat je de contactgegevens direct bewaart in een klantenbestand.
De Jonge: ‘Voeg aan dat contact meteen relevante informatie toe die in de toekomst van pas kan komen, zoals bijvoorbeeld een aankoopdatum. Stel vervolgens een jaarlijkse reminder in en stuur een kaartje naar de oud-klant om ze te feliciteren met de verjaardag van hun aankoop. Zo blijf je jaarlijks in beeld en maak je optimaal gebruik van je netwerk.
Lees ook: 'Slimme alternatieven voor een relatiegeschenk met Kerst'Tip 2: Onderzoek voor wie je wat kan betekenen
Een rustige periode, zoals de zomermaanden, leent zich om eens dieper in je netwerk te duiken. Wie ken je allemaal? Wie zit er precies in je LinkedIn-netwerk? Met wie heb je veel mailcontact?
Schrijf per persoon op wat je van diegene weet. Waar is deze persoon op dit moment mee bezig en hoe kun je met jouw kennis en ervaring bijdragen? En als jij niet kan helpen, ken je iemand binnen jouw netwerk die van waarde zou kunnen zijn?
De Jonge: ‘Dit klinkt als een heel omvangrijk project, maar het is een goede manier om meer uit je netwerk te halen. Wie weet komt er een samenwerking uitrollen waar je anders niet zo snel aan gedacht had of kun je twee contacten aan elkaar koppelen die elkaar kunnen helpen. Ook dat is netwerken.’
Tip 3: Vraag zelf ook eens om hulp
‘Netwerken draait om geven en ontvangen’, vertelt De Jonge. ‘Je vergeet snel dat mensen graag een ander helpen, maar je moet ze wel de gelegenheid daartoe geven.’
Haar tip: vertel op LinkedIn wat jou bezighoudt. Als je een concrete vraag hebt, stel die dan. Wie weet kan je netwerk je helpen aan een pakkende slogan voor je kantoor, interessante onderwerpen voor een blog of een goede videopartij om het onderscheidende verhaal van jouw makelaarskantoor vast te leggen.
Tip 4: Breid je netwerk uit door middel van vrijwilligerswerk
Bouwen aan een goed zakelijk netwerk kan overal: door je aan te melden bij netwerkclubs van je branchevereniging, naar netwerklunches te gaan of door deel te nemen aan seminars en workshops in het vastgoed.
Minstens zo interessant is de volgende minder voor de hand liggende route: zet je in als vrijwilliger. De Jonge: ‘Kies een doel dat bij je past en zoek in jouw omgeving instellingen die met vrijwilligers werken. Hulp is hard nodig en je zult er versteld van staan wie je daar als ‘collega’s’ tegenkomt. Veel mooie zakelijke relaties ontstaan door een gedeelde maatschappelijke drive.’
Tip 5: Organiseer een DIY-netwerkbijeenkomst
Ook een leuk idee: organiseer je eigen netwerkbijeenkomst door vier mensen uit te nodigen die elkaar kennen, bijvoorbeeld voor een lunch. Laat hen allemaal één extra persoon meenemen. De volgende editie schuiven vervolgens weer nieuwe mensen aan. De Jonge: ‘Voor je het weet heb je een grote groep mensen bij elkaar verzameld die elkaar willen helpen. Netwerken loont altijd, het is een kwestie van zoeken welke manier bij je past.’
Extra tip: stuur met de reminder van je eigen netwerkbijeenkomst altijd een deelnemerslijst mee. Dit kan mensen over te streep te trekken om te gaan.
Tip 6: Check de deelnemerslijst bij evenementen
Ga je zelf naar een netwerkevenement? Neem dan de deelnemerslijst vooraf even door. Zitten daar bekenden tussen, stuur ze dan van tevoren een berichtje via LinkedIn. De Jonge: ‘Zo blijf je toch in elkaars gedachten hangen, ook al spreek je elkaar tijdens zo’n evenement maar heel kort.’
Leads dankzij je netwerk
Je netwerk kan op verschillende manieren bijdragen aan het werven van nieuwe klanten: via mond-tot-mondreclame, aanbevelingen of samenwerkingen. Jezelf profileren als makelaar op evenementen en netwerkbijeenkomsten helpt ook, zegt De Jonge, zelfs als dat in eerste instantie niet leidt tot een nieuwe opdracht. ‘Het kan zomaar zijn dat je iemand spreekt die weer iemand kent die op dit moment een makelaar zoekt. De kracht van goed netwerken zit ’m erin dat je ook het netwerk van andere mensen bereikt. Zoiets kost tijd, maar uiteindelijk leidt het tot waardevolle zakelijke kansen en nieuwe klanten.’
Naast je eigen netwerk is funda een van de belangrijkste kanalen om aan nieuwe aan- of verkoopopdrachten te komen
Zorg daarom dat je je op funda onderscheidend presenteert met Kantoorprofiel Pro.