Hoe vergroot je als makelaar je meerwaarde?
Meer leads met specialistische diensten
Het makelaarsvak verandert. De zoektocht naar een makelaar vindt grotendeels online plaats, waar kantoren maar weinig van elkaar lijken te verschillen. Eén op de drie klanten kijkt daarom bij het zoeken naar een makelaar naar specialismen, blijkt uit funda-onderzoek. Hoe kun je als makelaar toegevoegde waarde creëren en jezelf in de kijker zetten bij potentiële klanten?
Makelaars hebben veel kennis, ervaring en een groot netwerk. Dat kun je allemaal inzetten om je toegevoegde waarde te vergroten en je te onderscheiden. Zorg dus dat je naast je reguliere werkzaamheden aanvullende diensten aanbiedt waar klanten in jouw regio behoefte aan hebben. Makelaars John Schokker van makelaardij Schokker en Cisca Jansen van PUUR*Makelaars laten zien hoe zij dat aanpakken.
Digitalisering
Schokker ziet als makelaar wat de digitalisering doet met de oudere doelgroep in zijn plattelandsregio’s Groningen en Drenthe. ‘Alles is tegenwoordig digitaal en online; kantoren waar je met makelaars kan praten zijn er steeds minder. Dat is voor een grote groep 60-plussers problematisch, die zijn niet online savvy. De overheid, onze beroepsorganisatie en zelfs makelaars en notarissen laten deze groep steeds meer in de steek.’
En dat terwijl deze grootste bevolkingsgroepen van Nederland, met veel geld in eigen woningen, een grote doelgroep voor makelaars vormen. ‘Tachtigers willen en kunnen geen digitale handtekening via een link zetten of documenten uploaden in Move. Die hebben hulp nodig.’
Lees ook: 'Doe het veilig: digitaal identificeren en ondertekenen'Veilige haven
Als inlevende 50-plusser maakte Schokker daarom van zijn kantoor een veilige haven voor senioren, zowel kopers als verkopers. Ze kunnen op kantoor met makelaars spreken, tekenen of hulp krijgen bij digitale handelingen. Ook helpt Schokker senioren bij verhuizen, het aanvragen van een energielabel, het aanleveren van plattegronden en uitleg van de notarisrekening. Hij is in die zin ook een wooncoach. ‘Omdat ik bijna in dezelfde leeftijdscategorie zit, kan ik ouderen optimaal helpen.’
Zijn grote kennis over oudere woningbezitters zet hij ook in als adviseur van de gemeente. ‘Ambtenaren willen graag informatie en kennis over de behoefte van senioren. Bijvoorbeeld voor het bepalen van omgevingsvisies.’
Waardecompensatie
Daarnaast hebben klanten in zijn gebied veel behoefte aan deskundigheid op het gebied van het aanvragen en vooral verkijgen van waardecompensatie in verband met aardbevingschade. Schokker is de enige makelaar in de omgeving die eigenaren en bedrijven daarbij kan helpen. ‘Ik ben daar ingerold en inmiddels ben ik de enige die nog overzicht heeft over de steeds veranderende regels, subsidies, energiebesparende bonussen, of er nog compensatie te verhalen is voor kopers en bij welk loket ze moeten aankloppen.’
Door zijn specialisme verovert Schokker een bepaalde positie in zijn werkgebied. ‘Dat zorgt voor meer leads en omzet.’
Duurzaamheid als meerwaarde
Ook Cisca Jansen biedt al meer dan dertig jaar een breder pakket aan haar klanten. Hiermee bleek ze zich goed te kunnen onderscheiden van andere makelaars. Inmiddels profileert haar kantoor zich duidelijk als een makelaar met ‘meerwaarde services’. Naast aan- en verkoop en taxaties geeft het makelaarskantoor aanvullend adviezen over onder andere verbouwen en verduurzamen. ‘We gaan continu met onze tijd mee en wijzen onze opdrachtgevers bijvoorbeeld de weg in de wirwar aan informatie over verduurzaming. Waarom een hybride waterpomp? Wat gebeurt er als je te veel zonnepanelen hebt? Vergeet bij isoleren niet te ventileren.’
Niet alleen om de waarde van een woning te maximaliseren en waardevastheid te waarborgen, maar ook om de gezondheid, het welzijn en comfort van onze klanten te ondersteunen, vertelt Jansen. Dat wordt gewaardeerd, want PUUR* Makelaars staat al jaren in de top 3 meest gewaardeerde makelaars in de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Amsterdam.
Lees ook: 'Hoe ken je waarde toe aan duurzaamheid?'Langetermijnrelaties
Zo onderscheiden zij zich van transactiegerichte makelaars en creëren ze meerwaarde voor hun klanten. Het is volgens Jansen een win-winsituatie. ‘Klanten die tevreden zijn met onze uitgebreidere service en eerlijke adviezen komen terug en bevelen je aan bij familie en vrienden. Het worden ambassadeurs die nieuwe zakelijke kansen creëren.’
Jansen noemt een voorbeeld van een oudere dame die in de stad woont. ‘Ze wilde weg om meer rust te krijgen. Haar huis was heerlijk licht en de plek fantastisch. Zoiets zou ze nooit meer vinden met alle faciliteiten zo dicht in de buurt. We raadden haar aan om te blijven en de woning geluidsdicht te maken, te isoleren en ergonomisch aan te passen aan haar leeftijd. Ze was dolblij met dit advies!’
Met hun speciale diensten en oprechte interesse in hun klanten, bouwen ze langetermijnrelaties op. ‘Een belangrijke factor in het veranderende makelaarsvak’, aldus Jansen.
Jouw kantoor onder de aandacht brengen van zoekers?
Met Podiumplaats ben je op drie verschillende plekken zichtbaar op funda voor een vast bedrag per maand.