8 goede voornemens om nu alvast mee te beginnen

4 minuten leestijd

Ruimte in je agenda? Van deze klusjes pluk je later de vruchten

December mag dan een drukke feestmaand zijn, wat makelen betreft gaat het er vaak juist wat rustiger aan toe. Is jouw agenda de komende periode ook wat minder vol? Besteed die tijd in een aantal goede voornemens voor komend jaar, waar je in de waan van de dag vaak niet aan toekomt. Acht tips waar je straks de vruchten van plukt.

1. Bedenk originele manieren om ambassadeurs te maken van je klanten

De overtreffende trap van een tevreden klant is een ambassadeur: iemand die jou spontaan aanraadt aan zijn vrienden en kennissen omdat je zijn of haar verwachtingen op een bepaalde manier hebt overtroffen. Bedenk bijvoorbeeld manieren waarop je het contact na afloop van een transactie warm kunt houden. Of waarmee je iemand op een onverwachte, persoonlijke en betekenisvolle manier kunt verrassen. Inspiratie nodig? Bekijk dan deze 10 tips van Daniëlle de Jonge, expert in klantgerichtheid. Of meld je aan voor het webinar van 12 december, waarin zij laat zien wat effectieve manieren zijn om klanttevredenheid te meten én te verbeteren.

Webinar
Zo meet en verbeter je de klanttevredenheid van je doelgroep

Tevreden klanten zorgen voor loyaliteit op lange termijn en positieve reviews die je weer kunt gebruiken in je communicatie. Daarom is klanttevredenheid cruciaal voor je online aanwezigheid en het genereren van nieuwe leads. In dit webinar leer je meer over wat de beste en klantvriendelijke manieren zijn om erachter te komen wat klanten van jouw dienstverlening vinden.

Schrijf je in

2. Maak een plan om je beter te onderscheiden van je concurrenten

Met een nieuw jaar in aantocht is het nu een goed moment om kritisch te kijken naar hoe jouw kantoor zich onderscheidt van andere makelaars. Hebben jullie bijvoorbeeld al je merkwaarden, belofte en positionering helder in kaart? Zo niet, gebruik dan bijvoorbeeld dit stappenplan van merk- en marketingstrateeg Maarten van Vliet.

Hebben jullie de onderdelen van jullie merkidentiteit al wel goed in kaart, leg ze dan eens kritisch naast je verschillende interactiemomenten met klanten. Denk aan verschillende soorten (standaard)mails die jullie sturen aan klanten, maar ook de teksten op je website en je objectomschrijvingen. Past jullie tone of voice goed bij je ‘merk’ en is die overal hetzelfde? Komen jullie merkwaarden en belofte goed tot uiting in wat je zegt en doet? Begin bijvoorbeeld bij je belangrijkste interactiemomenten en kijk hoe je die kunt verbeteren.

3. Versterk je personal brand

Gemiddeld 65% van de consumenten vindt de persoonlijke klik het belangrijkst bij de keuze voor een makelaar. De manier waarop jij je presenteert, communiceert en doet, speelt dus een grote rol. Deel jij bijvoorbeeld wel eens persoonlijke tips in een blog via de website of social media van jouw kantoor of via LinkedIn? Of maak je weleens video’s waarin je zoekers persoonlijk door een woning leidt? Als jouw goede voornemen voor volgend jaar is om meer te doen aan personal branding, bekijk dan eens deze tips van expert Germain Henriquez.

Funda Product
Maak je objectpresentatie persoonlijker met Kantoorprofiel Pro

Voeg een persoonlijk contactblok toe en verhoog de interactie met zoekers.

Vertel me meer

4. Check en verbeter je kantoorpagina op funda

53% van de consumenten die online zoeken naar een makelaar beginnen hun zoektocht op funda. Erg belangrijk dus dat je je kantoorpagina op funda optimaal benut. Kantoorprofiel Pro biedt je hiervoor de beste mogelijkheden. Misschien heb jij Kantoorprofiel Pro wel aangezet, maar nog geen tijd gehad om de pagina echt goed in te vullen? Met deze tips van accountmanager Paulien Stapel is dat een fluitje van een cent.

Lees ook: 'Zo is het invullen van je kantoorpagina een fluitje van een cent'

5. Onderzoek hoe je efficiënter kunt werken met AI

AI-tools als ChatGPT kunnen je veel tijdwinst opleveren als je ze ‘traint’ en voedt met de juiste informatie. Zo wordt de output steeds beter en kost het minder tijd kwijt om je vraag of opdracht (‘prompt’) goed te formuleren en het resultaat aan te passen. Plan hier eens een halve dag of meer voor in. En kijk bijvoorbeeld het webinar terug met Etiennie Donicie, die een aantal heel praktische tips heeft voor werken met ChatGPT.

Webinar
Zo schrijf je teksten met behulp van AI

Iedereen heeft het over AI, maar hoe gebruik jij dit als makelaar? Een tool als ChatGPT kun je slim inzetten voor het genereren van teksten, bijvoorbeeld voor e-mails of jouw woningadvertenties op funda. In dit webinar krijg je praktische tips die je meteen kunt toepassen en je werk efficiënter maken.

Bekijk het webinar

6. Probeer nieuwe opdrachten te halen uit bestaande klantcontacten

Bezichtingsafspraken bieden veel kansen om nieuwe opdrachten voor aan- of verkoop binnen te halen. Gebruik jij deze tips van salesexpert Frans Kofflard al in praktijk?

Of benut een rustig moment om weer contact te zoeken met mensen die eerder geboden hebben op een huis, maar het niet zijn geworden. Zijn zij inmiddels geslaagd in hun zoektocht of kunnen ze daar misschien nog jouw hulp bij gebruiken? Mail ze eventueel wat nuttige tips en informatie die hen kan helpen. Grote kans dat ze aan jou denken op het moment dat ze (weer) een makelaar willen inschakelen.

7. Spijker je marketingkennis bij

Ken je onze Marketing Fundamentals al? Dit zijn e-learnings voor makelaars die geen marketingspecialist in dienst hebben, maar wel alles eraan willen doen om nieuwe klanten te werven. Korte lessen die je makkelijk kunt volgen tussen afspraken door of op een rustig moment. Leer bijvoorbeeld de basisprincipes van contentmarketing, hoe je een blog schrijft of hoe je met content leads genereert.

Bekijk de modules

8. Check of je inspanningen op funda het gewenste resultaat opleveren

Vergelijk jij het aantal keer dat jouw objecten op funda worden bekeken weleens met andere kantoren uit jouw werkgebied? Of het aantal contactaanvragen dat ze opleveren? En leveren de investeringen die je doet ook echt het gewenste resultaat op?

Misschien heb je normaal gesproken niet zo veel tijd om je statistieken goed in de gaten te houden en kom je daar nu wel aan toe. Wist je trouwens dat je je accountmanager bij funda kunt vragen om een analyse op maat? Zij beschikken over nog veel meer data en laten je graag zien waar nog winst te behalen valt voor jouw kantoor.

Neem contact op