Nieuwe Barometer geeft inzicht in hoe consumenten hun makelaar selecteren
Een onderzoeksrapportage boordevol inzichten
Hoe ziet het zoekproces naar een makelaar van kopers en verkopers eruit en wat zien ze als jouw grootste toegevoegde waarde? In de nieuwe Barometer duiken we in dit onderwerp en trekken we conclusies over de meerwaarde die jij als makelaar kunt bieden. Natuurlijk vind je in deze Barometer ook weer geactualiseerde landelijke en regionale cijfers om jouw objectprestaties mee te vergelijken.
Naar de BarometerNaast een handige vergelijkingstool vind je in de nieuwe Barometer veel inzichten over hoe kopers en verkopers naar de makelaarsdiensten kijken. We onderzochten of ze van plan zijn een makelaar in te schakelen en wat daarvoor hun redenen zijn. En hoe hun zoektocht er precies uitziet. Hieruit blijkt onder meer dat het zoeken naar een geschikte makelaar steeds vaker online begint.
Lees ook: 'Hoe consumenten hun makelaar kiezen'Grote kansen voor aankoopdiensten
Dat het inschakelen van een makelaar voor aankoop minder populair is dan voor verkoop is geen verrassing. Toch zijn er veel kopers die nog twijfelen, met name omdat ze te weinig toegevoegde waarde zien of de dienst te duur vinden. We vroegen Lana Gerssen, makelaar en voorzitter van de vakgroep Wonen van de NVM, hoe aankoopmakelaars hun toegevoegde waarde beter kunnen laten zien. 'Als aankoopmakelaar weten we hoe andere kopers in het segment zich gedragen en wat we moeten doen om daar bovenuit te steken.'
Lees ook: 'Hoe laat je als aankoopmakelaar je toegevoegde waarde beter zien?'Ook vroegen we consumentenpsycholoog Patrick Wessels naar zijn visie. Hij legt uit waarom consumenten de aankoopdienst vaak als duur ervaren. Een oplossing? Wessels maakt een vergelijking met verzekeraars, die inspelen op de angsten van hun klanten over wat er allemaal mis kan gaan.
Lees ook: '‘Als aankoopmakelaar moet je inspelen op de angst dat er iets mis kan gaan’'Ervaringen van verkopers
We deden ook uitgebreid onderzoek naar hoe mensen die hun huis verkochten het verkoopproces ervoeren. Daaruit blijkt dat ze met name behoefte aan advies hebben op het moment dat zaken anders lopen dan ze initieel verwachtten. Hoewel uit de cijfers blijkt dat verkopers over het algemeen heel positief zijn over de verkoopdiensten van hun makelaar, kunnen we een aantal tips uit hun antwoorden filteren om nóg meer toegevoegde waarde te bieden.
Lees ook: 'Maken makelaars de verwachtingen van hun verkoopklanten waar?'Specialisatie als onderscheidend vermogen
Uit ons onderzoek blijkt dat één op de drie consumenten bij het zoeken naar een makelaar kijkt naar specialismen. Makelaars John Schokker van makelaardij Schokker en Cisca Jansen van PUUR* Makelaars maken slim gebruik van dat gegeven en vertelden ons hoe zij dat aanpakken.
Lees ook: 'Hoe vergroot je als makelaar je meerwaarde?'